قالب وبلاگ

اینترنت
نوشته شده توسط : سایت رسمی حسابداری و حسابرسی

اینترنت (internet) که برگرفته شده از کلمه inter-networking یک شبکه رایانه ای است که شبکه های گوناگون را به یکدیگر متصل می کند.

 
به عنوان یک نام مناسب ، اینترنت یک شبکه بین المللی قابل دسترس برای عموم مردم است که شامل رایانه هایی است که بوسیله پروتکل TCP/IP جهت رد و بدل کردن بسته‌های اطلاعاتی و پروتکل ارتباطی با یکدیگر متصل هستند.

به هر عنوان بزرگترین شبکه از نوع ذکر شده در بالا را اینترنت می نامند. هنر اتصال شبکه‌های مختلف با استفاده از این روش را internet working مینامند.

بطور معمول ، اینترنت را معمولا با سرویس های مشهور آن مانند world wide web، پست الکترونیک می‌شناسند.
 
تاریخ اینترنت
هسته اصلی شبکه هایی که اینترنت را تشکیل می دهند اولین بار در سال 1969 به نام ARPANET توسط آژانس پروژه‌های پیشرفته دفاعی| آژانس پروژه های پیشرفته)) ، زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده بوجود آمد.
بعضی از تحقیقات اولیه در زمینه ساخت ARPANET شامل کار بر روی امکان گسترده کردن شبکه ها بر اساس تئوری صف بستن و سیستم سوئیچیگ بسته های اطلاعات بود.
در اول ژانویه سال 1983 ، ARPANET پروتکل اصلی شبکه خود را از NCP به TCP/IP تغییر داد و با این کار اینترنت به شکلی که ما امروز میشناسیم پدید آمد.
 
قدم مهم دیگری که در راه تشکیل اینترنت برداشته شده تشکیل مرکز ملی علوم بر روی اسکلت اصلی شبکه دانشگاهی بود که NSFNet نام داشت و در سال 1986 بوجود آمد. با این کار شبکه های مختلف و نا متجانس با موفقیت در غالب اینترنت با یکدیگر همساز شده و متصل گردیدند، شامل Usenet ، Fidonet و Bitnet .
در خلال سالهای دهه 1990 اینترنت کم کم و با موفقیت جایگزین اکثر شبکه های قبلی رایانه ای گردید. گسترش معمولا یا مشکل مدیریت مرکزی مواجه می شد چون طبیعت پروتکل های اینترنت به طوری بود که شرکت های سازنده را به هر چه بیشتر شرکت کردن در این کار تشویق کرده و همچنین از اینکه یک شرکت خاص بتواند به تنهایی در آن اعمال نفوذ کند و آن را در کنترل خود بگیرد جلوگیری می کرد.
 
اینترنت امروزی
اینترنت هم اکنون دارای قراردادهای گوناگونی در مورد پروتکل های ارتباطی و شامل اطلاعات فنی آنها است که بوسیله آنها نوع تبادل اطلاعات در سطح شبکه اینترنت توضیح داده می شود. این پروتکل ها توسط گروه های کاری مهندسی اینترنت که برای اعمال نظر توسط عموم مردم نیز گشوده بوده و هست ، تهیه شده اند.این گروه ها مدارکی تهیه کردند که چون در حین تشکیل از همگان میخواست که نظرات خود را در مورد آنها بدهند به مدارک درخواست برای اعلام نظر یا (RFCs) معروف شدند. بعضی از این مدارک تا جایی پیشرفت کردند که توسط گروه تخصصی معماری اینترنت به عنوان استاندارد اینترنت تعیین گردیده اند.
بعضی از معروف ترین و پر استفاده ترین پروتکل های موجود در اینترنت اینها هستند:
IP
Internet protocol suite
TCP
UDP
DNS
PPP
SLIP
ICMP
POP3
IMAP
SMTP
HTTP
HTTPS
SSH
Telnet
FTP
LDAP
SSL
بعضی از سرویس های پراستفاده و محبوب در اینترنت که بر اساس این پروتکل ها کار میکنند از این قبیلند : پست الکترونیک ، USENet ، اشتراک گذاری فایل ، World Wide Web ، Gopher ، session access ، WAIS ، finger ،IRC (چت اینترنتی) ، MUD ها . از همه این سرویس ها پست الکترونیکی و وب از همه بیشتر استفاده می شوند و حتی سرویس های زیادی نیز بر اساس آنها ساخته شده اند مانند mailing list و وب لاگ . اینترنت همچنین توانایی سرویس دهی همزمان یا زنده را نیز فراهم آورده است مانند رادیو تحت وب و Webcast که قابل دسترسی در هر نقطه ای از دنیا هستند.
بعضی دیگر از سرویس های پر استفاده و محبوب در اینترنت به این روش ساخته نشده اند بلکه بر اساس سیستم های خاص خود ساخته شده اند مانند : IRC ، ICQ ، AIM ، CDDB و Gnutella .
تحلیل ها و اظهار نظرات زیادی در مورد اینترنت و ساختار آن وجود دارد . برای مثال اینکه سیستم Internet IP routing (سیستم مسیر یابی توسط پروتکل IP در اینترنت) و لینک های موجود در وب میتوانند نمونه هایی از شبکه های قابل گسترش باشند.
 
فرهنگ اینترنت
اینترنت همچنین تاثیر بسیار عمیقی بر میزان دانایی و جهان بینی داشته است. بوسیله تحقیق در اینترنت میتواند بوسیله جستجو بر اساس کلمات باشد که توسط موتورهای جستجو مانند Google امکان پذیر است. میلیونها انسان در سراسر دنیا میتوانند به راحتی به حجم زیادی از اطلاعات گوناگون به صورت آن لاین دسترسی داشته باشند. همانند دایرة المعارف ها و کتابخانه های ملی، اینترنت نیز میتواند اطلاعات فراوان و پراکنده ای را به سرعت ارائه دهد.
بیشترین زبانی که در اینترنت از آن استفاده می شود انگلیسی است . چون اصل اینترنت بر اساس این زبان تشکیل شده است و بیشتر نرم افزارهای رایانه ای نیز به این زبان تهیه می گردند. علت دیگر آن عدم توانایی رایانه های قدیمی برای پردازش حروفی غیر از الفبا ی غربی بود.
اما هم اکنون شبکه آنقدر گسترش پیدا کرده است که اطلاعات و تجربیات به اندازه کافی به زبان های محلی در کشورهای مربوط تهیه و قابل دسترس باشند.
 
 
نکات حقوقی و اخلاقی
هم اکنون نگرانی عمومی در مورد مطالب موجود در اینترنت وجود دارد. بعضی از جدال آمیز ترین آنها تخلف در کپی رایت ، جعل هویت و مکالمه تنفر آمیز هستند که وجود دارند و قانونی کردن آنها مشکل می باشد.
 
دسترسی به اینترنت
معمول ترین روش خانگی برای اتصال به اینترنت Dial-up و Broadband می باشد.
مکان های عمومی که از اینترنت در آنها استفاده می شود شامل کتابخانه ها و کافی نت ها هستند. جایی که کامپیوتر متصل به اینترنت قابل دسترس است.همچنین دسترسی به اینترنت از مکان هایی مثل سالن های فرودگاه ها امکان پذیر است . مکان هایی که باید ایستاده و سریع کار با اینترنت را انجام به نام های گوناگونی معروف هستند مثل کیوسک عمومی اینترنت ، ترمینال دسترسی عمومی یا تلفن پولی وب .
هم اکنون سیستم Wi-Fi می تواند امکان دسترسی به اینترنت را بصورت بی سیم فراهم کند. این سیستم یا Hotspot میتواند بصورت رایگان برای همه یا برای ثبت نام کنندگان و یا بصورت اشتراکی باشد. در این سیستم که در پی آن به عنوان مثال کافی نت Wi-Fi بوجود می آید افراد می بایست رایانه ای که قابلیت اتصال به شبکه بی سیم را دارد را با خود همراه داشته باشند. Hotspot به محدوده مکانی خاصی وابسته نیست و میتواند در یک فضای باز و در یک پارک یا منطقه مرکزی شهر قابل دسترس باشد.تلاش برای تشکیل این شبکه ها در نهایت به تشکیل مجمع شبکه های بی سیم منجر شده است.
استفاده از رایانه شخصی برتری های زیادی نسبت به استفاده از رایانه های عمومی دارد.بوسیله رایانه شخصی امکان دریافت و ارسال بیشتری فایل وجود دارد با استفاده از مرورگر شخصی و ستینگ های شخصی آن. که این امکان در رایانه عمومی وجود ندارد. همچنین استفاده از نرم افزارهای خاص و فضای بیشتر جهت نگهداری اطلاعات و نامه های الکترونیک و فایلها. در رایانه های عمومی فضای صندوق پستی الکترونیک و امکان اجرای نرم افزارها بسیار محدود می باشد. با توجه به این موارد می بینیم که اگر امکان استفاده از رایانه شخصی با سیستم بی سیم وجود داشته باشد برتری های زیادی به کاربران خواهد داد.
کشورهایی که دسترسی به اینترنت را بصورت مطلوب و با سرعت مناسب در اختیار قرار می دهند از این قرارند : کره جنوبی که 50% جمعیت آن از اینترنت به روش Broadband استفاده میکنند . همچنین سوئد و ایالات متحده .
 
نحوه اتصال به اینترنت:
اینترنت ماهیت فیزیکی ندارد یعنی قابل لمس نمی‌باشد. بلکه یک شاهراه ارتباطی است تا انبوهی از کامپیوترها در سراسر جهان به هم مرتبط گردند. برای برقراری ارتباط لازم است تا موافقت مؤسسه‌ای که خدمات شبکه اینترنت را ارائه می‌دهد جهت اشتراک به دست آید. این مؤسسات تحت عنوان ISP معروفند که ارتباط سرویس گیرندگان (کاربران استفاده کننده از شبکه)را به شبکه جهانی اینترنت برقرار می‌کنند. هر مرکزی (ISP) مستقلا کامپیوترهای خود را هدایت می‌کند. در صورتی که از این واحدها برای برقراری ارتباط استفاده شود هزینه‌ تلفن در فاصله ‌های دور به عهده سرویس‌گیرندگان نخواهد بود. ذکر چند نکته در این خصوص ضروری است:
1- مناسب‌ترین راه ارتباطی به دلیل سرعت، ارتباط بهتر، قیمت ارزان و شلوغ نبودن مسیر استفاده از واحدهای ISP است.
2- جهت اشتراک با یک ISP نیاز به یک خط تلفن ، کارت اعتباری ، کامپیوتر و مودم است. البته در مورد سرعت مودم بعضی از واحدهای ISP شماره‌های متفاوتی برای سرعتهای مختلف آن دارند.
3- هزینه برقراری ارتباط با شبکه اینترنت در کشورهای توسعه یافته ماهانه حدود 20 دلاراست اما در کشورهای جهان سوم فقط واحدهای ISP دانشگاهی بطور رایگان می‌باشد و سایر سرویس گیرندگان هزینه سرسام آوری دارند.
4- بعد از عضویت، واحد ISP یک نام کاربر، یک کلمه رمز و یک آدرس پست الکترونیکی در اختیار مشترک قرار می‌دهد، همچنین بعضی واحدها یک نرم افزار برای برقراری ارتباط در اختیار می‌گذارند که نرم افزار شامل جستجوگر، سرویس دهنده پست الکترونیکی، نرم افزارهای کمکی می‌شود.
 
سه عامل در انتخاب یک ISP خوب مؤثر است:
الف- قیمت: واحدهای ISP برای جلب مشتری بیشتر از طریق کاهش قیمت رقابت می‌کنند
ب- اطمینان: اطمینان از وجود خط آزاد در شماره گیری
ج- پشتیبانی فنی: پشتیبانی از اینکه به هنگام بروز اشکال مشکل رفع خواهد شد
 
تجهیزات ارتباط با شبکه اینترنت:
1- کامپیوتری با قدرت و سرعت مناسب
2- یک دستگاه مودم داخلی یا خارجی
3- یک خط تلفن برای برقراری ارتباط از بیرون سایتهای کامپیوتری
4- عضویت در واحدی که خدمات شبکه اینترنت را ارائه می دهد
5- داشتن سیستم عامل مناسب مانند WINDOWS 95 به بالا یا NT یا UNIX
6- داشتن برنامه مناسب ایجاد ارتباط مانند جستجوگر میکروسافت یا جستجوگر NETSCAPE
7- استفاده از خط ISDN. در صورتی که به ارتباط با سرعت بالا نیاز باشد به جای خط تلفن معمولی از ISDN استفاده می‌شود
8- ارتباط از طریق WEB TV بدون استفاده از کامپیوتر. از دیگر وسایل ارتباطی با شبکه اینترنت وسیله‌ای تحت عنوان WEB TV است که به آن خط تلفن و تلویزیون متصل می‌گردد و همانند کامپیوتر با دنیا ارتباط برقرار می‌کند.
 
جلوگیری از امور نامطلوب در اینترنت:
شبکه جهانی اینترنت به دلیل عمومیت داشتن به رغم کمک هایی که در عصر اطلاعات به بشریت انجام می‌دهد متاسفانه مورد سؤاستفاده قرارگرفته و محیطهای سالم خانواده‌ها را نگران برنامه‌های ضد ارزشی کرده است. خانواده‌هایی که می‌خواهند از آن همه پیشرفت و تخصص برای شکوفایی استعداهای فرزندان معصومشان استفاده کنند با زشتکاری افرادی که فضا را ناسالم کرده‌اند مواجه می‌شوند.
برای حل این مشکل می‌توان به راه حلهای زیر اشاره نمود:
1- در کنار فرزندان به موازات آنها در شبکه حرکت شود و از وارد شدن به محیطهای غیر اخلاقی جلوگیری گردد. البته این نوع جلوگیری همواره مقدور نمی‌باشد
2- استفاده از برنامه‌های اختصاصی که در شبکه اینترنت وجود دارد که مانع استفاده از محیطهای نامناسب می‌گردد این برنامه‌ها با نام دیوار آتشین معروفند (Fire Wall)
3- سایتهای کودکان و نوجوانان را شناسایی و جهت استفاده در اختیار آنها قرار گیرد
4- در طراحی برنامه‌‌های اینترنت، برنامه‌ها طبقه بندی می‌شوند و سایتهای بزرگسالان با کلمه رمز اضافی اجازه استفاده را دارند
5- سایتهای دانشگاهی مناسبترین و سالم ترین سایتهای اطلاع‌رسانی هستند که محدودیتهای لازم اعمال می‌شود سعی شود در صورت امکان در انتخاب مرکز سرویس دهنده از این مراکز استفاده گردد.
 
 
راههای اتصال به اینترنت:
برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت سه راه وجود دارد:
الف- اتصال از طریق سرویس دهندگان ISP
ب- اتصال از طریق سرویس دهندگان تجاری
ج- اتصال از طریق دستگاه WEB TV
 
اتصال از طریق سرویس دهندگان (ISP):
عمومی‌ترین راه اتصال به شبکه اینترنت از طریق سرویس دهندگان اختصاصی است این واحدها به نام ISP معروفند. واحدهای ISP دروازه اطلاعاتی برای ورود به شبکه اینترنت هستند. با گرفتن شماره تلفن، کامپیوتر از طریق مودم و خط تلفن به واحد ISP وصل و از آنجا مستقیما به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌گردد. این دسته از سرویس دهندگان می‌تواند محلی باشند یا در سطح کشور عمل کنند. با وجود اینکه عملکرد هر دو دسته یکسان است اما سرعت دسترسی از طریق سرویس دهندگان کوچک بالاتر است.
بعد از انتخاب واحد ISP مراحل زیر باید انجام پذیرد:
1- برقراری ارتباط: با واحد ISP برای امضای قرارداد باید ارتباط برقرار کرد بعد از اشتراک با واحد ISP نام کاربر، کلمه رمز و مجموعه‌ای از نرم افزارهایی شامل ارتباط و نحوه نصب و نگهداری ,… برای کاربر ارسال می‌گردد.
2- نصب نرم افزار: در صورتی که واحد ISP مجموعه نرم افزار ارتباطی را ارسال کرده باشد می‌توان آن را نصب و از طریق آن با واحد مذکور ارتباط برقرار نمود و در صورتی که این مجموعه ارسال نگردد می‌توان از نرم افزارهای WINDOWS 95 ,98 ,… برای برقراری ارتباط با ISP و اینترنت استفاده نمود.
3- شماره‌گیری: شماره واحد ISP را با کامپیوتر گرفته می‌شود بعد از شماره گیری نام کاربر و کلمه رمز سؤال می‌شود. که باید وارد شود البته در هنگام تایپ کلمه رمز قابل رویت نیست در صورتی که نام کاربر و کلمه رمز درست باشد ارتباط برقرار می‌گردد. می‌توان شماره تلفن، نام کاربر، کلمه رمز و آدرس پست الکترونیکی خود را ذخیره نمود تا برای ارتباط مجدد نیاز به تکرار نباشد.
 
اتصال از طریق سرویس دهندگان تجاری:
در اینترنت چند دسته شبکه وجود دارد.دسته‌ای از این شبکه‌ها که راحت‌ترین راه ورود به شبکه جهانی و مناسب‌ترین محیط برای کلیه استفاده کنندگان هستند سرویس دهندگان تجاری هستند.
چهار شبکه تجاری online (درون خطی یا سرویس دهندگان آماده برای ارائه خدمات) در دنیا وجود دارد که واسطه ارتباطی کاربران زیادی در شبکه اینترنت هستند و عبارتند از:
الف- شبکه America online : نام دیگر این شبکه AOL است و گسترده‌ترین شبکه در دنیا می‌باشد زیرا این شبکه قادر است تا به هرگونه نیازی پاسخ دهد از معایب آن این است که سرعت زیاد مناسبی ندارد.این شبکه دارای آدرس http://www.aol.com است.
ب- شبکه CompuServe interactive: این شبکه دارای گستردگی کمی است و از قدیمی‌‌ترین شبکه‌هاست و به لحاظ دسترسی به محتویات سایت کاملا تخصصی طراحی گردیده است و واسط ارتباطی خوبی با سایتهای خارجی است. این شبکه دارای آدرس http://www.compuserve.com است.
ج- شبکه The Microsoft network: در واقع همان شبکه معروف میکروسافت است که با نرم افزار windows 95 و بالاتر با عنوان MSN است اهداف اصلی این شبکه اطلاع رسانی است و نسخه سفارشی جستجوگر اینترنت است این شبکه با آدرس http://www.msn.com قابل دسترسی است.
د- شبکه Prodigy internet: این شبکه از دیگر شبکه‌های جهانی برای استفاده از مجموعه سایتهای اینترنت است و دارای آدرس http://www.prodigy.com است.
 
اتصال از طریق دستگاه Web:
یکی دیگر از راههای برقراری ارتباط با شبکه جهانی اینترنت استفاده از سیستم Web TV است که با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به کامپیوتر نیست. WEB TV دستگاه ارتباطی الکترونیکی است که با وصل شدن به تلویزیون و خط تلفن ارتباط با شبکه جهانی اینترنت را برقرار ‌می‌کند.
 
گردش در اینترنت (موج‌سواری)
برای گردش در محیط اینترنت و آوردن اطلاعات بر روی صفحه نمایش، عضویت در گروههای مختلف دنیا، استفاده از اخبار روز دنیا، محیطهای پست الکترونیکی، طراحی صفحات و جستجو در آن از روشهای زیر می‌توان استفاده نمود:
1- گردش با استفاده از نرم افزار ارتباطی Netscape: از این نرم افزار در نمایش و فراخوانی اطلاعات، ایجاد آدرسهای پست الکترونیکی و کار در محیط پست الکترونیکی و ارسال و دریافت اطلاعات و ایجاد محیط فراخوانی آدرسهای مختلف، استفاده از اخبار دنیا و شرکت در گروههای مباحثه و عضویت در مجموعه شبکه جهانی استفاده می‌گردد.
2- هدایت با استفاده از جستجوگر مایکروسافت: از دیگر نرم افزارهایی که با نرم افزارNetscape رقابت دارد نرم افزار جستجوگر مایکروسافت است. این نرم افزار تمامی اهداف اینترنتی را پشتیبانی می‌کند.
3- هدایت با استفاده از خط آماده آمریکا: این نرم افزار تمام قابلیتهای لازم برای کار در شبکه را داراست و از پرکاربردترین‌ها نرم افزارها در آمریکاست.
4- هدایت با استفاده از شبکه میکروسافت: بهترین نرم افزار در رقابت با نرم افزارهای تجاری نرم افزار شبکه میکروسافت است که با نام شبکه MSN معروف است و قابل استفاده در کامپیوترهایی که سیستم عامل WINDOWS 95 و بالاتر است.
5- هدایت با استفاده از شبکه CompuServe: این شبکه از قدیمی‌ترین نرم افزارهای ارائه کننده خدمات در شبکه اینترنت بوده و امکانات مناسب در ارتباط با سایر شبکه‌ها و ارتباط گرفتن از آنها را دارا است.
6-هدایت با استفاده از WebTV: این سیستم جدیدترین راه ارتباطی با شبکه اینترنت بدون استفاده از کامپیوتر است. البته در ارسال و دریافت پستهای الکترونیکی محدودیتهایی نیز دارد.
در یک صفحه وب نه موضوع مهم مطرح است که حتما با ید با آنها آشنا شد:
1- محل آدرس‌دهی یا واحد URL
2- متن و نوشته‌های قابل رویت
3- تصویر
4- ما‌فوق متنها که خود زیر مجموعه‌های متفاوتی دارد
5- اتصالات گرافیکی
6- جداول برای نمایش
7- میله حرکت
8- فریمها و پنجره‌ها
9- صوت
 
سایتهای جستجوی وبها
به منظور دسترسی سریع به اطلاعات مورد نیاز باید تدابیری اتخاذ شود تا این نوع اطلاعات در شبکه جستجو شود در شبکه دو نوع ابزار برای جستجو وجود دارد:
الف- جستجو با وسیله جستجو: در این روش قسمتی از اطلاعات جستجو می‌شود مانند سایت AltaVista
ب- جستجوی مستقیم: در این روش فهرست سایتهای اطلاعات موجود ارائه می‌گردد مانند سایت Yahoo
لازم به ذکر است در جستجو اگر موضوع مورد جستجو کاملا مشخص شده باشد کل موضوع در داخل گیومه قرار می‌‌گیرد و اگر موضوع کاملا مشخص نباشد، قسمتی از اطلاعات که در داخل گیومه نوشته می‌شود جهت جستجو کافی است.
 
رشد انفجاری اینترنت نسبت به دیگر رسانه ها و تکنولوژی ها 
اهمیت استفاده از اینترنت برای مقاصد بازاریابی و تجارت ، با توجه به رشد چشمگیر آن نسبت به سایر رسانه ها اثبات می شود . سالهای رشد رسانه ها ، برای بدست آوردن یکصد میلیون کاربر ، در شکل زیر آورده شده است . بدست آوردن این تعداد کاربر برای رادیو 38 سال ، برای تلویزیون 13 سال و برای تلویزیون کابلی 10 سال بطول انجامیده است . کاهش این رقم به 5 سال در مورد اینترنت ، نشانگر رشد چشمگیر آن نسبت به دیگر رسانه ها و موید لزوم سرمایه گذاری در انجام فعالیت های بازاریابی و تجاری و ارائه خدمات از طریق این رسانه می باشد .
 
تعداد سال برای جذب 100 میلیون کاربر
نام رسانه
38
رادیو
13
تلویزیون
10
تلویزیون کابلی
5
اینترنت
 
در نمودار زیر رشد هر یک از این رسانه ها آورده شده است :
 
آمارهایی از رشد اینترنت و مبادلات تجاری از طریق آن 
مفاهیم اولیه‌ی تجارت الکترونیک مثل تبادل الکترونیکی وجه (Electronic Fund Transfer-EFT) در سال‌های آغازین دهه‌ی 1970 شکل گرفت. در آن زمان تنها موسسات بزرگ و سازمان‌های تجاری امکان استفاده از آن را داشتند. بعد از آن با ظهور EDI امکان تبادل اطلاعات نیز علاوه بر وجوه و سرمایه فراهم شد و به این ترتیب گستره‌ی کاربرد آن نیز به انواع بیشتری از سازمان‌ها از جمله سازمان‌های خدماتی و تولیدی و.. وسعت یافت.
با تجاری شدن اینترنت در اوایل دهه‌ی 1990 و حضور خیل عظیم کاربران بر روی اینترنت تجارت الکترونیکی با معنای امروزیش به‌وجود آمد. یک دلیل عمده‌ی رشد تجارت اکترونیک، توسعه‌ی شبکه‌ی اینترنت، نرم افزارها و پروتکل‌هاست. دلیل دیگر آن افزایش رقابت بین سازمان‌ها و کسب و کارها می‌باشد. افزایش قابلیت‌های وب و اینترنت از حدود سال 1995 موجب شده که هم‌اکنون اغلب شرکت‌ها دارای یک وب‌سایت به منظور بازاریابی و تبلیغ کالا و خدمات خود بر روی اینترنت بوده و حجم مبادلات از طریق اینترنت به شدت در حال افزایش است. به طوری که ارزش مبادلات تجاری B2B در سال 1997، 10بیلیون دلار برآورد شد با آنکه پیش بینی می‌شد که ارزش مبادلات B2B با نرخی حدود 15 تا 25 درصد در ماه افزایش می‌یابند. پیش بینی می‌شود تعداد کاربران اینترنت به 750میلیون نفر در سال 2008 برسد که برآورد می‌شود که پنجاه درصد آنها از طریق آنلاین به خرید خواهند پرداخت.
 
تجارت اینترنتی و شبکه‌ای 
در دنیایی که معاصرش هستیم بدون شک کسی نیست که از ارزش وقت و کاربرد اطلاعات آگاهی نداشته باشد. از طرفی سخن از اهمیت اطلاعات کمی دیر است، چرا که حالا قدم در مرحله بعدی نهاده‌ایم و عصر IT را تجربه می‌کنیم. همه چیز با سرعت در حال تحول است و در دنیای امروز اتلاف وقت و انرژی برای انجام کارهای روزمره یعنی عدم استفاده بهینه از تکنولوژی. روزی که نخستین رایانه در حجم یک ساختمان سه طبقه اختراع شد، کمتر کسی باور داشت که این دستگاه عظیم الجثه روزی در ابعاد یک ساعت مچی مورد بهره برداری قرارگیرد.
 
رایانه‌ها با سرعت غیرقابل مهاری وارد زندگی انسان معاصر شد و او را قادر ساخت تا بر پیچیدگی های موضوع قرن بیستم غلبه نماید. یک فکر ساده توانست نجات دهنده نوع بشر باشد، برای چند لحظه تجسم کنید در عصر انفجار جمعیت و لزوم ارتباط و تامین مایحتاج ایشان چه مقدار وقت تلف می‌شد که به صورت سنتی و دستی امور روزانه خود را سامان دهیم، گرچه ما هنوز نتوانسته‌ایم به درستی از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنیم و بیشتر سرگرم حاشیه هستیم.
 
به هر حال تکنولوژی اطلاعات و شبکه جهانی اینترنت ، تجارت و دادو ستد جهانی را وارد عصر جدیدی به نام EC یا ( تجارت الکترونیک ) کردند، که با سرعت زیادی در حال گسترش است. در این عصر جدید از تجارت ارسال کاتالوگ و بروشور امری نسبتا پرهزینه و وقت گیر است که تنها بازرگانان و شرکتهای سنتی درگیر آن هستند و موفقیت از آن آنهایی است که برای ارائه سرویس سریعتر و پاسخگویی با هزینه کمتر به تکنولوژی جدید و اینترنت روآورده‌اند. وارد شدن بر این گستره جهانی از تجارت محدودیتی ندارد و با کمترین و کوچکترین امکانات ودر هر نقطه از جهان نیز می‌توان به آن پیوست.
 
راهکارهای اجرایی و مراحل اولیه پیوستن به شبکه جهانی
بر اساس آمار ارائه شده ، با حضور کسب و کار آن لاین در سال 2004 درآمد جهانی کسب و کار اینترنتی به سقف 7/2 تریلیون دلار رسید. مهم این نیست که کار تجاری شما چیست، بلکه نادیده گرفتن 7/2 تریلیون دلار ممکن است؟ برای اینکه نشان دهید بخشی از این مجموعه هستید و مایلید که به آن خدمت کنید،‌ لازم است در حیطه www باشید. آنگاه خواهید دانست که رقیبان شما چه می‌کنند!
 
شبکه‌ای‌ عمل کردن
کسب و کار در حقیقت چیزی جز برقراری ارتباط با افراد نیست. همه تاجران موفق می‌دانند که ملاک شناخت چیزی نیست بجز آشنایی با افراد. ارائه کارت ویزیت بخشی از هر ملاقات است، هر شخص مطمئنا در این ملاقاتها ، این شانس را داشته است که معاملات بزرگ انجام دهد. شما با ارائه کارت ویزیت خود به هزاران فرد و شاید میلیونها مشتری یا شریک تجاری ، باید نشان دهید که همیشه در صورت نیاز آنها در خدمت هستید و می‌توانند به شما دستیابی داشته باشند. می‌توانید 24 ساعت شبانه‌روز به سادگی بدون صرف هزینه در محیط www باشید. حتی اگر تغییر مکان دهید یا شماره جدیدی داشته باشید، همچنان در همان مکان مجازی قرار دارید و همگان می‌توانند شما را پیدا کنند!
 
ایجاد اطلاعات رایانه‌ای در دسترس
زمان اشتغال شما چند ساعت است؟ به چه کاری مشغول هستید؟ افراد چگونه می‌توانند با شما تماس بگیرند؟ روشهای پرداخت شما چه است؟ محل استقرار شما کجاست؟ کار خاص امروز شما چیست؟ اطلاعات ترفیعی ، تبلیغی هفته آینده چیست؟ اگر بتوانید مشتری را از دلیل لزوم کسب و کار با خود آگاه سازید، فکر نمی‌کنید که بتوانید کسب و کار بیشتری داشته باشید؟ مطمئنا در محیط www می‌توانید!
 
ارائه خدمات به مشتریان
ایجاد اطلاعات رایانه‌ای در دسترس یکی از مهمترین روشهای ارائه خدمات به مشتریان است. اما اگر هدف شما خدمت به مشتری باشد، با استفاده از تکنولوژی www می‌توانید حتی راههای بیشتری را نیز بدست آورید. این امکان را برای آنها فراهم سازید تا بدون گشتن در مغازه و یاری گرفتن از مسئول فروش ، رنگ و اندازه و آنچه را که دقیقا می‌خواهند پیدا کنند، در حقیقت همه چیز باید در دسترس باشد. همه کارها باید به سرعت ، ساده و ارزا



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 1789
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: